سازندگان لوزالمعده های مصنوعی غیر تجاری، صنعت مراقبت های بهداشتی و ناظرین را برای ایجاد و تایید درمانهای بهتر تحت فشار قرار می دهند

28 مه 2020 – تاکنون عده ای از افراد مبتلا به دیابت نوع 1، از جمله یک دانشجوی فارغ التحصیل از دانشگاه آلبرتا، به نام Jonathan Garfinkel  ، با کمک دستورالعمل های رایگان از طریق اینترنت، لوزالمعده هایی مصنوعی برای خود ساخته اند.

به گفته ی دکتر Peter Light ، متخصص دیابت، این حرکت که به رهبری بیماران هدایت می شود، شركتهای دارویی را مجبور به بهبود روشهای درمانی دیابت خواهد کرد.

جاناتان گارفینکل، دانشجوی دکترا که در حال مستند کردن تجربه خود به عنوان یک فرد مبتلا به دیابت نوع 1با تغییرات تکنولوژیکی در پایان نامه اش می باشد، گفت: افراد مبتلا به دیابت پیشرفته ترین شکل تحویل انسولین را که در حال حاضر در جهان موجود است، توسعه و تغییر داده و اکنون با آن زندگی می کنند.

وی به یک گروه فیسبوکی پیوست و دستورالعمل هایی را درباره نحوه ساخت "The Loop "، دریافت کرد. در این سیستم حلقه ی بسته از یک تلفن هوشمند برای اتصال پمپ انسولین و مانیتور مداوم گلوکز به یکدیگر استفاده می شود. در این سیستم به جای تنظیم دوز انسولین پمپ توسط فرد بر اساس مقدار قند خون انگشتی، تنظیم دوز انسولین در پمپ بر اساس خوانشهای مانیتور مداوم قند خون بصورت اتوماتیک در یک حلقه ی بسته انجام می شودف در واقع این سیستم بجای فرد تصمیم گیری می کند و عملکرد پانکراس واقعی را تقلید می نماید.

این گروه فیس بوکی بیش از 21000 دنبال کننده دارد و از هشتگ #wearenotwaiting استفاده می کند که به پایان صبر این افراد برای ماندن در انتظار برای سیستم های تجاری مدیریت بهتر دیابت اشاره دارد. تنها یک سیستم حلقه بسته ی تجاری، هم اکنون برای استفاده در کانادا در دسترس است.

دکتر Peter Light ، داروساز و مدیر انستیتوی دیابت آلبرتا، گفت: آنچه واقعاً جالب است اینست که عملکرد این سیستم bio-hacked loop  (الهام گرفته شده از پانکراس طبیعی) در واقع از بسیاری از محصولات تجاری فراتر است و این باعث می شود صنعت مراقبتهای بهداشتی به فکر تولید محصولات بهتری باشند و همگام با آنها، سازمانهای نظارتی نیز مجبور می شوند که دستگاه های آنها برای سریعتر تایید کنند. من فکر می کنم طی چند سال آینده، سیستم های اصلی تأیید شده توسط سازمان بهداشت کانادا از نسخه های کنونی بهتر خواهند بود.

دکتر لایت گفت که وی از ایجاد این جنبش تحت هدایت بیماران برای ایجاد گزینه های درمانی بهتر شگفت زده نیست. او افزود: من چندین سال است که با گروه هایی از والدین آشنا شده ام که سنسورهای قند خون کودکان خود را هک کرده اند، به طوری که وقتی سطح گلوکز خون کودک آنها افت می کند، متنی را به تلفن آنها ارسال کند، بنابراین می توانند با معلم تماس بگیرند و از سلامت کودک خود مطمئن شوند، بنابراین ساخت حلقه ی بسته که تقلیدی از پانکراس طبیعی است، بعنوان مرحله بعدی منطقی است.

گارفینکل گفت: این یک روش درمانی است که توسط بیمار انجام می شود. این برنامه رایگان است و با یک ذهنیت "تو نیکی می کن و در دجله انداز" ایجاد شده است.

وی گفت: ما بیماران عصبانی نیستیم، ما فقط ابتکار عمل را خود بدست گرفته ایم. ما نمی خواهیم منتظر بمانیم تا این صنعت آنچه را که خود نیاز دارد، تولید و عرضه کند. گارفینکل خاطرنشان كرد كه سيستم حلقه غيرقانونی نيست، و هيچ مجازاتی نيز توسط دولت برای آن تعیین نشده است.

وی در مجله ی دانشگاه کلمبیا Intima: Journal of narration Medicine نوشت: هیچ کس چیزی نمی فروشد، این یک منبع باز است که زندگی من را تغییر داده است.

او قبلاً در کنترل دیابت خود در طول شب مشکل داشت و اغلب از خواب با افت قند خون خطرناک که  باعث سردرگمی، تعریق و گرسنگی می شود، بیدار می شد.

گارفینکل گفت: دو سال گذشته ، از زمانی که من از این لوپ استفاده کرده ام، قند خون شبانه ی ثابتی داشته ام و افت قند خون را تجربه نکرده ام، این فناوری بار مدیریت بیماری را برای من کاهش داده است.

دکتر لایت گفت: موسسه ی دیابت آلبرتا بر تأثیر حلقه ی بسته بر توسعه فناوری مدیریت دیابت نظارت خواهد کرد. وی قصد دارد تحقیقات مهندس "مژگان دانشمند" را که رئیس تحقیقات رادیو فرکانس میکروسیستم های ارتباطات و سنجش در این دانشگاه بود و در سانحه هواپیمای ایران در ژانویه سال 2020 جان خود را از دست داد، ادامه دهد.

دکتر لایت و مهندس دانشمند در تلاش بودند تا سنسور گلوکز مقرون به صرفه تری را تولید کند تا بتوانند به جای قرار دادن آن در زیر پوست، آن را بر روی پوست قرار دهند. به تازگی به لایت و همكاران وی یك کمک مالی از سوی این دانشگاه برای یک پروژه ی اولیه اعطا شد.

دکتر لایت گفت: یک سنسور گلوكز بهتر هدف نهایی ما است. این پروژه ریسک بالایی دارد اما پاداش بالقوه بالایی نیز بهمراه دارد، بنابراین ما در حال حاضر روی آن کار می کنیم.

تحقیقات همچنین در آلبرتا برای ابداع نسل بعدی پروتکل ادمونتون ادامه دارد تا به یک روش موفقیت آمیز در پیوند سلول های جزایر دست یابند، و انسولین بتواند توسط یک لوزالمعده ی سالم تولید شود.

او افزود: محققان ما در تلاشند تا دریابند که چرا سلولهای ترشح کننده ی انسولین توسط سیستم ایمنی بدن یک فرد دیابتی از بین می روند، و این که چگونه می توانیم رفتار سیستم ایمنی بدن را تغییر دهیم تا آنها سلولهای خودی را مورد حمله قرار ندهند و سلولهای خودی را رد نکنند، و چگونه می توان سلولهای بتای بهتری برای پیوند به افراد مبتلا به دیابت تولید کرد، تا به جای نیاز به تزریق انسولین، سلولهای جدید در پاسخ به سطح قند خون آنها، انسولین را تولید و آزاد کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-05-diy-diabetics-artificial-pancreas-health-care.html